Langkah Pembelajaran



ISI PENGAJARAN

AKTIVITI PENGAJARAN

CATATAN



Menyusun gambar Perdana
Menteri mengikut turutan dengan tepat dan betul.

Set Induksi ( 5 Minit )

1. Guru mengedarkan
     beberapa keping gambar
     Perdana Menteri Malaysia
     kepada murid yang terpilih.
2. Murid diminta menyusun  
    gambar  Perdana Menteri
    Malaysia mengikut turutan
    dengan  tepat dan betul.
3. Guru bersoaljawab dengan  
     murid  mengenai gambar 
     tersebut.
4. Guru mengaitkan aktiviti  
    dengan tajuk  pembelajaran  
    hari ini.



KB : Menghubungkait

BBM : 
Gambar Perdana            Menteri Malaysia

KP  : Interpersonal.










Membaca kuat petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul serta memahami perkara yang dibaca.

Langkah 1 ( 10 Minit )
 
1. Guru mengedarkan
     lembaran petikan kepada
     murid.
2. Guru membaca terlebih  
    dahulu petikan perenggan
    pertama dan diikuti oleh
    murid.
3. Secara rawak, guru memilih 
    beberapa orang   murid 
    untuk membaca perenggan  
    seterusnya sama ada secara
    berkumpulan atau individu.
4. Guru membimbing murid 
    membaca dengan sebutan
    dan intonasi yang betul.
5. Kemudian, murid diminta 
    menjawab soalan
    pemahaman berdasarkan
    petikan.

6. Guru membincangkan    
     jawapan dan membetulkan
     kesalahan murid.



BCB : Membaca

KP : Interpersonal

BBM : Lembaran petikan dan soalan
            pemahaman.

Nilai  : Menghormati,
            menghargai.





Memperdengarkan rakaman
dialog dan bermain permainan dam dadu patriotisme.



Langkah 2 ( 15 minit )

1. Guru memperdengarkan    
     kepada  murid rakaman
     dialog patriotisme 
     di hadapan  kelas. 
2. Murid dikehendaki
    mendengar rakaman dialog
    dengan teliti.
3. Guru memperkenalkan  
     kepada  murid permainan
    ‘dam dadu patriotisme’
     di  hadapan kelas.

4. Murid yang terpilih   
    kehendaki membaling dadu
    dan melihat nombor yang 
    tertera di bahagian atas
    dadu tersebut.

5. Nombor yang terdapat pada  
    dadu mewakili nombor
    yang disediakan  pada
    dam yang mempunyai  
    soalan,  simulasi dan situasi, 
   berdasarkan dialog. 

6. Murid yang dipilih  
    dikehendaki  menjawab 
    soalan serta melakonkan
    situasi dan simulasi tersebut.

7. Guru membimbing murid 
    melakukan aktiviti yang 
    dijalankan.




KB : Menjana idea

KP : Muzik, kinestetik   Visual-ruang

BBM : Rakaman dialog, Dam dadu Patriotisme,
Speaker dan Lagu.

Nilai : Semangat waja



Memberi penerangan tentang
kata seru dengan menunjukkan kad imbasan
 
Langkah 3 ( 15 minit )

1.Guru memberi penerangan
   kepada murid tentang
   penggunaan kata seru
   melalui kad imbasan.

2. Murid dikehendaki
    mengecam kata seru yang
    terdapat dalam rakaman 
    dialog pada langkah 2.

3. Murid diberi lembaran 
    kerja sebagai aktiviti
    pengukuhan.
-    Aktiviti pemulihan
Bulatkan kata seru yang betul dan tepat.  -    Aktiviti pengayaan : Isi tempat kosong dengan kata seru yang sesuai



KB : Menjana idea

BBM : 
Kad imbasan

KP : Interpersonal


Penutup kognitif :

Membuat rumusan isi Pelajaran

Penutup social :
Memberi pujian dan motivasi

Penutup ( 5 minit )

1. Guru memperdengarkan 
     lagu ‘ 31 Ogos’ di hadapan
     kelas.
2. Murid dikehendaki  
    menyanyikan lagu  tersebut
    bersama guru dengan
    penuh semangat
3. Guru menerapkan nilai dan  
    unsur pengajaran sambil  
    merumuskan pengajaran
   dan pembelajaran hari ini





No comments:

Post a Comment