ISI
PENGAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN
|
CATATAN
|
Menyusun gambar Perdana
Menteri mengikut turutan
dengan tepat dan betul.
|
Set Induksi ( 5 Minit )
1. Guru mengedarkan
beberapa keping gambar Perdana Menteri Malaysia kepada murid yang terpilih.
2. Murid diminta menyusun
gambar Perdana Menteri Malaysia mengikut turutan dengan tepat dan betul.
3. Guru bersoaljawab dengan
murid mengenai gambar tersebut.
4. Guru mengaitkan aktiviti
dengan tajuk pembelajaran hari ini. |
KB : Menghubungkait
BBM :
Gambar Perdana Menteri Malaysia
KP : Interpersonal.
|
Membaca kuat petikan dengan
sebutan dan intonasi yang betul serta memahami perkara yang dibaca.
|
Langkah 1 ( 10 Minit )
1. Guru mengedarkan
lembaran petikan kepada murid.
2. Guru membaca terlebih
dahulu petikan perenggan pertama dan diikuti oleh murid.
3. Secara rawak, guru memilih
beberapa orang murid
untuk membaca perenggan seterusnya sama ada secara berkumpulan atau individu.
4. Guru membimbing murid
membaca dengan sebutan
dan intonasi yang betul.
5. Kemudian, murid diminta
menjawab soalan
pemahaman berdasarkan petikan. 6. Guru membincangkan jawapan dan membetulkan kesalahan murid. |
BCB : Membaca
KP : Interpersonal
BBM : Lembaran petikan dan soalan
pemahaman.
Nilai : Menghormati,
menghargai.
|
Memperdengarkan rakaman
dialog dan bermain permainan
dam dadu patriotisme.
|
Langkah 2 ( 15 minit )
1. Guru memperdengarkan
kepada murid rakaman dialog patriotisme
di
hadapan kelas.
2. Murid dikehendaki
mendengar rakaman dialog dengan teliti.
3. Guru memperkenalkan
kepada murid permainan ‘dam dadu patriotisme’ di hadapan kelas.
4. Murid yang terpilih
kehendaki membaling dadu dan melihat nombor yang tertera di bahagian atas dadu tersebut.
5. Nombor yang terdapat pada
dadu mewakili nombor yang disediakan pada dam yang mempunyai
soalan, simulasi dan
situasi,
berdasarkan dialog.
6. Murid yang dipilih
dikehendaki menjawab soalan serta melakonkan situasi dan simulasi tersebut.
7. Guru membimbing murid
melakukan aktiviti yang
dijalankan.
|
KB : Menjana idea
KP : Muzik, kinestetik Visual-ruang
BBM : Rakaman dialog, Dam dadu Patriotisme,
Speaker dan Lagu.
Nilai : Semangat waja
|
Memberi penerangan tentang
kata seru dengan
menunjukkan kad imbasan
|
Langkah 3 ( 15 minit )
1.Guru memberi penerangan
kepada murid tentang penggunaan kata seru melalui kad imbasan.
2. Murid dikehendaki
mengecam kata seru yang terdapat dalam rakaman dialog pada langkah 2.
3. Murid diberi lembaran
kerja sebagai aktiviti pengukuhan.
- Aktiviti pemulihan
Bulatkan kata seru yang
betul dan tepat. -
Aktiviti pengayaan
: Isi tempat kosong dengan
kata seru yang sesuai
|
KB : Menjana idea
BBM :
Kad imbasan
KP : Interpersonal
|
Penutup
kognitif :
Membuat
rumusan isi Pelajaran
Penutup
social :
Memberi
pujian dan motivasi
|
Penutup ( 5 minit )
1. Guru memperdengarkan
lagu ‘ 31 Ogos’ di hadapan kelas.
2. Murid dikehendaki
menyanyikan lagu tersebut bersama guru dengan penuh semangat
3. Guru menerapkan nilai dan
unsur pengajaran sambil merumuskan pengajaran dan pembelajaran hari ini |
Langkah Pembelajaran
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment